Forum Akordeonistów Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Akordy durowe
Autor Wiadomość
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   Akordy durowe

AKORDY DUROWE.
Proszę definiować hasło AKORDY DUROWE, które zostanie zamieszczone w Słowniczku technicznym.
_________________
Maksymilian Pelczarski
Ostatnio zmieniony przez maxpel Czw 14 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Ryszard 
Redaktor Portalu
Redaktor Portalu


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 05 Wrz 2008
Posty: 2000
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   

trójdźwięki zbudowane z interwałów tercji wielkiej [między prymą, a tercją akordu] i tercji małej [między tercją i kwintą akordu]; jest to też nazwa rzędu w standardowym manuale basowym - trzeci rząd [licząc od miecha]. zawiera on akordy durowe dźwiękowo odpowiadające dźwiękowi basu podstawowego, który leży w tym samym szeregu guzików [dźwięk basu podstawowego jest prymą akordu].
_________________
 
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Sob 07 Sty, 2012   

Akordy durowe - przyciski umieszczone w 3 rzędzie (w systemie stradella). Pojedynczy przycisk uruchamia trzy dźwięki jednocześnie: prymę, tercję i kwintę. Tonację akordów durowych zgodne są w szeregach z basami podstawowymi będącymi ich prymą. Układ akordów durowych w rzędzie jest kwintowy (tonacja kolejnego przycisku, licząc w górę rzędu, zmienia się o kwintę - C, G, D, A, E, F#, itd. ).
12 akordów durowych jakie można wydobyć wykorzystując rząd akordów durowych zawiera się w jednej oktawie, stąd 5 akordów ma postać zasadniczą , 3 jest w drugim przewrocie, i 4 w pierwszym. Dźwięki akordów mogą być zwielokrotnione w oktawach.
_________________
Maksymilian Pelczarski
 
     
cinszcz 

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 743
Wysłany: Sob 07 Sty, 2012   

maxpel napisał/a:
prymę, tercję i kwintę.

akordy molowe maja podobne interwały, przydałoby się okreslic b. precyzyjnie tzn
Ryszard napisał/a:
tercji wielkiej [między prymą, a tercją akordu] i tercji małej [między tercją i kwintą akordu]
 
     
lajkonix 

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 26 Lis 2011
Posty: 870
Ostrzeżeń:
 2/3/5
Wysłany: Sob 07 Sty, 2012   

Drogi Maxpelu,
W propozycji Ryszarda podobało mi się to, że rozdzielił on definicję na dwie części:
a) część ogólna - zestaw trzech dźwięków, zawierających ....
b) w szczególności - rząd guzików w Stradelli....
W Twojej definicji wychodzi mi, że akordy durowe to wyłącznie rząd guzików. Czy taka była Twoja intencja - nie wiem. Jeśli jest to niezamierzone, to wydaje mi się, że warto byłoby utrzymać taką strukturę definicji jak zaproponował Ryszard, z opisem struktury trójdźwięku, a potem dołożyć Twoje wyjaśnienia dotyczące basów.
Pozdrawiam,
Lajkonix
panta rei - wszystko w płynie

PS. Szacun dla Twojej ogromnej roboty. :mrgreen:
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Sob 07 Sty, 2012   

Lajkonix, cinszcz, słowniczek techniczny dotyczy mechaniki akordeonu. Wątek dotyczy akordów (przycisków) durowych w akordeonie.
Nie będziemy skupiać się więc na budowie akordu durowego jako terminu z harmonii muzyki. Analogicznie będzie w przypadku wszystkich innych haseł słowniczka technicznego.
_________________
Maksymilian Pelczarski
 
     
lajkonix 

Pomógł: 8 razy
Dołączył: 26 Lis 2011
Posty: 870
Ostrzeżeń:
 2/3/5
Wysłany: Sob 07 Sty, 2012   

OK. Jasne.
L.
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Śro 18 Sty, 2012   

Akordy durowe - nazwa przycisków umieszczonych w 3 rzędzie (w systemie stradella). Układ przycisków w rzędzie jest kwintowy, ponieważ tonacja kolejnych przycisków w górę rzędu, zmienia się o kwintę (... Db, Ab, Eb, Bb, F, C, G, D, A, E, F#,C# ...). Pojedynczy przycisk uruchamia jednocześnie 3 składniki trójdźwięku durowego: prymę (I), tercję wielką (III) i kwintę czystą (V). Dźwięki prym akordów są takie same (lub przesunięte o oktawę) jak dźwięki basów podstawowych z tych samych szeregów.
Rząd akordów durowych niezależnie od ilości przycisków umożliwia uzyskanie maksimum 12-stu trójdźwięków durowych zawierających się w obrębie septymy wielkiej np. od e do d#1. Wynika z tego że, 5 akordów ma postać zasadniczą (I,III,V), 3 jest w drugim przewrocie (V,I,II) a pozostałe 4 w pierwszym przewrocie (III,V,I).
W celu zmiany barwy dźwięków akordów durowych powiela się je bądź przenosi oktawami. Efekt ten uzyskuje się przez zmianę regestrów.
_________________
Maksymilian Pelczarski
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,04 sekundy. Zapytań do SQL: 10