Forum Akordeonistów Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Akordy dominantowe septymowe
Autor Wiadomość
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   Akordy dominantowe septymowe

AKORDY DOMINANTOWE SEPTYMOWE
Proszę definiować hasło AKORDY DOMINANTOWE SEPTYMOWE, które zostanie zamieszczone w Słowniczku technicznym.
_________________
Maksymilian Pelczarski
Ostatnio zmieniony przez maxpel Czw 14 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Ryszard 
Redaktor Portalu
Redaktor Portalu


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 05 Wrz 2008
Posty: 2000
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   

czterodźwięki - dominanty septymowe - zbudowane z interwałów tercji wielkiej [pomiędzy prymą i tercją akordu] i dwóch tercji małych [między tercją i kwintą oraz pomiędzy kwintą i septymą akordu]. w tonalności dur - moll pełnią funkcję dominanty - akordu rozwiązującego się na akord toniczny [tonikę], ważnego składnika klasycznej kadencji.

w standardowym manuale basowym akordy dominantowe septymowe znajdują się w piątym rzędzie [licząc od miecha] i dźwiękowo odpowiadają basowi podstawowemu, który leży w tym samym szeregu guzików [dźwięk basu podstawowego jest prymą akordu].
_________________
 
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Pon 28 Lis, 2011   

W najczęściej używanym systemie stradella akordy dominantowe to trójdźwięki nie czterodźwięki.

[ Dodano: Czw 19 Sty, 2012 ]
Akordy dominantowe septymowe - nazwa przycisków umieszczonych w 5 rzędzie manuału basowo akordowego (w systemie stradella). Układ przycisków w rzędzie jest kwintowy, ponieważ tonacja kolejnych przycisków w górę rzędu, zmienia się o kwintę (... Db, Ab, Eb, Bb, F, C, G, D, A, E, F#,C# ...). Pojedynczy przycisk uruchamia jednocześnie 3 składniki czterodźwięku septymowego: prymę (I), tercję wielką (III) i septymę małą (VII). Dźwięki prym akordów są takie same (lub przesunięte o oktawę) jak dźwięki basów podstawowych z tych samych szeregów.
Rząd akordów dominantowych septymowych niezależnie od ilości przycisków umożliwia uzyskanie maksimum 12-stu trójdźwięków zawierających się w obrębie septymy wielkiej np. od e do d#1. Wynika z tego że, 2 akordy mają postać zasadniczą (I,III,VII), 6 jest w trzecim przewrocie (VII,I,II), a pozostałe 4 w pierwszym przewrocie (III,VII,I). Przewrót drugi nie występuje, ponieważ pominięte są kwinty z czterodźwięku.
Pominięcie kwinty daje możliwość zastosowania dźwięków trójdźwięku jako składniki innych akordów.
W celu zmiany barwy dźwięków akordów dominantowych septymowych powiela się je bądź przenosi oktawami. Efekt ten uzyskuje się przez zmianę regestrów.
_________________
Maksymilian Pelczarski
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 10