Forum Akordeonistów Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Basy podstawowe
Autor Wiadomość
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   Basy podstawowe

Basy podstawowe
Proszę definiować hasło BASY PODSTAWOWE, które zostanie zamieszczone w Słowniczku technicznym.
_________________
Maksymilian Pelczarski
Ostatnio zmieniony przez maxpel Czw 14 Maj, 2015, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
Ryszard 
Redaktor Portalu
Redaktor Portalu


Pomógł: 21 razy
Dołączył: 05 Wrz 2008
Posty: 2000
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   

drugi rząd basów akordeonu [licząc od miecha], ułożone w rzędzie kwintowo. od nazw tych basów tworzy się nazwy kolejnych akordów [dur, moll, septymowy, zmniejszony] występujących w szeregu guzików, którego początkiem jest dany bas podstawowy.
_________________
 
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Śro 25 Maj, 2011   

Basy podstawowe -
Cytat:
drugi rząd basów akordeonu [licząc od miecha].
Przyciski ułożone są kwintami. Przyciski Ab , C oraz E oznacza się przez naznaczenie powierzchni tak, aby odróżniała się w dotyku od innych przycisków. Stanowią one punkt odniesienia do pozostałych przycisków. Akordeonista na podstawie przycisków Ab, C, E identyfikuje wszystkie pozostałe. Przycisk dźwięku C umieszczany jest z reguły na środku tego rzędu. Dźwięki drugiego rzędu zawierają się w jednej oktawie, przy czym najniższymi są najczęściej E lub G (najwyższymi więc D# lub F#).
_________________
Maksymilian Pelczarski
 
     
Gość

Wysłany: Nie 29 Maj, 2011   

Basy podstawowe: basy wydajace dzwiek podstawy akordow polozonych obok nich.
W szesciorzedowym manuale basowym typu Stradella polozone sa w drugim rzedzie
liczac od miecha (w malych akordeonach bywaja w rzedzie pierwszym,
a w nietypowych instrumentach w rzedzie trzecim lub w dalszych).
Pionowy uklad tych basow jest kwintowy w celu ulatwienia
akompaniamentu/harmonizowania melodii granej prawa reka.
Z powodow technicznych dzwieki pojedynczego choru basow podstawowych
ograniczone sa do jednej oktawy (12 tonow). Dzwieki te sa zwielokrotnione
oktawowo (rownoczesnie moze brzmiec od trzech do piecu chorow odleglych o
oktawe).
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Wto 31 Maj, 2011   

Basy podstawowe - basy wydające dźwięk podstawy (prymy) basów akordowych sąsiadujących z nimi w szeregach. W sześciorzędowym manuale basowym typu Stradella położone są w drugim rzędzie licząc od miecha. W małych akordeonach umieszczone w rzędzie pierwszym, a w nietypowych instrumentach w rzędzie trzecim lub w dalszych.
Pionowy układ basów podstawowych jest kwintowy. Dźwięki pojedynczego chóru basów podstawowych zawierają się w septymie wielkiej (11 półtonów) przy czym najniższymi są najczęściej E lub G (najwyższymi więc D# lub F#). Naciśnięcie pojedynczego przycisku basu podstawowego może uruchamiać kilka stroików (równocześnie może brzmieć kilka zwielokrotnionych oktawami).
Przyciski Ab , C oraz E oznacza się przez naznaczenie powierzchni tak, aby odróżniała się w dotyku od innych przycisków. Stanowią one punkt odniesienia do pozostałych przycisków. Akordeonista na podstawie przycisków Ab, C, E identyfikuje wszystkie pozostałe. Przycisk dźwięku C umieszczany jest po środku środku rzędu.

Czy minimalna ilość chórów w rzędzie basów podstawowym to 3 a maksymalna 5?
 
     
jinx 

Pomógł: 21 razy
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 460
Wysłany: Pon 13 Cze, 2011   

Maxpelu, minimalna ilosc chorow to jeden (np. w akordeonie Malysz).
Zwielokrotnienia na pewno bywaja dwukrotne, trzy-, cztero- i
pieciokrotne (dwojki i trojki wystepuja np. w obecnie produkowanych
malych modelach Weltmeistra).

W tabelach opisujacych wypasione akordeony widnieja tez wysokie
cyfry w stylu "liczba chorow basowych: 6" czy nawet "7", alem w poblizu takich
akordeonow jeszcze sie w zyciu nie znalazl i nie wiem czy wszystkie te chory
sa jednoczesnie dostepne w brzmieniu basow podstawowych.
(niech nas oswieci ktos, kto mial do czynienia z takimi "ciężarówkami").

Dziekuje za poprawke interwalu basowego oraz za poszerzenie moich horyzontow
myslowych dotyczacych komory cassotto. W definicji basow podstawowych
podalbym jednak, ze chor basowy standardowo zawiera 12 dzwiekow/stroikow
(w obrebie rzeczonej septymy wielkiej), zamiast podawac, ze zawiera 11
interwalow poltonowych.
j.
 
     
rafus95 

Pomógł: 23 razy
Dołączył: 19 Sty 2010
Posty: 926
Wysłany: Wto 14 Cze, 2011   

No ja mam 6 chórów . Wydaje mi się ze jak się włączy tutti to brzmią wszystkie , bo bas jest o wiele potężniejszy niż powiedzmy w 4 chórowym welcie , ale ja specjalistą nie jestem więc nie wiem jak to jest dokładnie , ale bas jest o wiele potężniejszy .
 
 
     
dzidek65 
HELP USER
organista



Pomógł: 86 razy
Dołączył: 28 Gru 2010
Posty: 1332
Wysłany: Wto 14 Cze, 2011   

Jeżeli jest 5 chórów w basach,to mamy w składzie chór 4-ro stopowy,czyli piccolo,8-stopowy,16-stopowy,32-stopowy i 64 stopowy. poprawcie,jeśli sie mylę. Przecież nie ma 128-ósemki. Musi być coś zwielokrotnione,pewnie chór ośmiostopowy. Bo tylko w organach piszczałkowych spotkałem mixtury i inne głosy poboczne,np kwintę,tercję itp.
_________________
Akordeony są fajne.
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Śro 15 Cze, 2011   

Myślę, że należy liczyć od dźwięku E (e wielkie) odnosząc się do zapisu nutowego dla basów podstawowych. Jeśli brzmi e kontra to będzie 16' jeśli brzmi e małe to 4'.
Temat nadaje się również do hasła regestry.

[ Dodano: Pon 20 Cze, 2011 ]
Basy podstawowe - basy wydające dźwięk podstawy (prymy) basów akordowych sąsiadujących z nimi w szeregach. W sześciorzędowym manuale basowym typu Stradella położone są w drugim rzędzie licząc od miecha. W małych akordeonach umieszczone w rzędzie pierwszym, a w nietypowych instrumentach w rzędzie trzecim lub w dalszych. Układ basów podstawowych jest kwintowy.
Używając basów podstawowych można wydobyć 12 dźwięków zawierających się w septymie wielkiej (11 półtonów). Najniższym dźwiękiem jest najczęściej E lub G (wielkie) a najwyższym d# lub f# (małe).
Naciśnięcie pojedynczego przycisku basu podstawowego może uruchamiać kilka stroików. Równocześnie może brzmieć ich kilka zwielokrotnionych oktawami.
Przyciski Ab , C oraz E oznacza się przez naznaczenie powierzchni tak, aby odróżniała się w dotyku od innych przycisków. Stanowią one punkt odniesienia do pozostałych przycisków. Akordeonista na podstawie przycisków Ab, C, E identyfikuje wszystkie pozostałe. Przycisk dźwięku C umieszczany jest na środku rzędu.

Taką definicję zamieszczę na stronie głównej PPA.
Możemy zawsze ją oczywiście udoskonalać.
_________________
Maksymilian Pelczarski
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,09 sekundy. Zapytań do SQL: 11