Forum Akordeonistów Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Komora cassotto
Autor Wiadomość
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   Komora cassotto

Komora cassotto
Proszę definiować hasło KOMORA CASSOTTO, które zostanie zamieszczone w Słowniczku technicznym.
_________________
Maksymilian Pelczarski
Ostatnio zmieniony przez maxpel Czw 14 Maj, 2015, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
dzidek65 
HELP USER
organista



Pomógł: 86 razy
Dołączył: 28 Gru 2010
Posty: 1332
Wysłany: Nie 22 Maj, 2011   

Komora wzmacniająca głos chóru w akordeonie.
_________________
Akordeony są fajne.
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Sob 04 Cze, 2011   

Komora cassotto - dodatkowa pusta przestrzeń wewnątrz części melodycznej służąca do nadania innej barwy dźwiękom akordeonu. Odpowiednie umiejscowienie głośnic, których wyloty kanałów stroikowych łączą się z komorą cassotto oraz umiejscowienie jej wylotu ma wpływ na natężenie poszczególnych alikwotów dźwięku. Komora wydłuża i zmienia kierunek drogi dźwięku nadając mu inną barwę.
_________________
Maksymilian Pelczarski
Ostatnio zmieniony przez maxpel Pon 06 Cze, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
hirek
Ekspert ds. napraw akordeonu


Pomógł: 34 razy
Dołączył: 27 Sie 2008
Posty: 408
Wysłany: Sob 04 Cze, 2011   

Po włosku cassotto to skrzyneczka :smile:
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Sob 04 Cze, 2011   

Komora cassotto - (z włoskiego cassotto znaczy skrzyneczka) - dodatkowa pusta przestrzeń wewnątrz części melodycznej służąca do nadania innej barwy dźwiękom akordeonu. Odpowiednie umiejscowienie głośnic, których wyloty kanałów stroikowych łączą się z komorą cassotto oraz umiejscowienie jej wylotu ma wpływ na natężenie poszczególnych alikwotów dźwięku. Komora wydłuża i zmienia kierunek drogi dźwięku nadając mu inną barwę.
_________________
Maksymilian Pelczarski
Ostatnio zmieniony przez maxpel Pon 06 Cze, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
cinszcz 

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 743
Wysłany: Nie 05 Cze, 2011   

Może ktoś wyjaśnić czym różni się casotto od kanału?
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Nie 05 Cze, 2011   

Kolego cinszcz, kanał to jedna z nazw używanych zamiennie z cassotto. Znaczy to samo. Możemy zastanowić się czy w polskim technicznym nazewnictwie kanał jest właściwym określeniem cassotto.
_________________
Maksymilian Pelczarski
Ostatnio zmieniony przez maxpel Pon 06 Cze, 2011, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
cinszcz 

Pomógł: 31 razy
Dołączył: 02 Mar 2011
Posty: 743
Wysłany: Nie 05 Cze, 2011   

Liczę na to, ze ta nazwa również znajdzie się w tej definicji, bardziej niż "skrzyneczka"
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Nie 05 Cze, 2011   

Komora cassotto - (z włoskiego cassotto znaczy skrzyneczka) - dodatkowa pusta przestrzeń wewnątrz części melodycznej służąca do nadania innej barwy dźwiękom akordeonu. Odpowiednie umiejscowienie głośnic, których wyloty kanałów stroikowych łączą się z komorą cassotto oraz umiejscowienie jej wylotu ma wpływ na natężenie poszczególnych alikwotów dźwięku. Komora wydłuża i zmienia kierunek drogi dźwięku nadając mu inną barwę. Na komorę cassotto mówi się także kanał.
_________________
Maksymilian Pelczarski
Ostatnio zmieniony przez maxpel Pon 06 Cze, 2011, w całości zmieniany 2 razy  
 
     
jinx 

Pomógł: 21 razy
Dołączył: 13 Kwi 2011
Posty: 460
Wysłany: Pon 06 Cze, 2011   

Ja bym komore cassotto zdefiniowal jako komore, ktorej zadaniem jest
wyciszenie wysokich alikwotow w brzmieniu umieszczonych w niej glosow.
Mysle, ze jest to esencja kanalu.

W dziale sprzet jest prezentacja Pana `acc_bartek' (pt. "Brzmienie akordeonu
okiem i uchem akordeonisty inzyniera"), w ktorej
pokazano widmo dzwieku bez i z komora cassotto (ilustracja
na 17-ej stronie tej prezentacji).
 
     
maxpel 
GOLD USER


Pomógł: 29 razy
Dołączył: 29 Sie 2008
Posty: 893
Wysłany: Czw 09 Cze, 2011   

Nie zgodzę się ze względu na to, że wysokie alikwoty to pojecie umowne.
Zauważ też kolego jinx, że w przypadku dźwięków bardzo niskich ich alikwoty (oktawa kwinta dwie oktawy tercja itd) mogą zostać wręcz wzmocnione a w przypadku wysokich dźwięków na odwrót.
Myślę, że możemy raczej dyskutować o zakresie częstotliwości jakie podbija i tłumi komora cassotto. Rozmiary "kanałów" też są różne w akordeonach więc i zakres częstotliwości jest zmienny.
_________________
Maksymilian Pelczarski
 
     
ARO 

Pomógł: 9 razy
Dołączył: 18 Maj 2010
Posty: 218
Wysłany: Pią 10 Cze, 2011   

Od dzisiaj będę operoawć "skrzyneczką"
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 10